Uusien yritysten on yhä useammin vaikea saada pankkitiliä auki kotimaisesta pankista. Taustalla on pankkien oikeus valita asiakkaansa eikä yrityksillä ole vastaavanlaista oikeutta peruspankkipalveluihin kuten kuluttajilla. Usein ongelman taustalla on ulkomaalaistaustainen yrittäjä tai se, että yrityksen vastuuhenkilöllä on maksuhäiriömerkintöjä. Toisinaan mitään selkeää syytä pankkipalveluiden eväämiseen ei löydy. Tällöin yrittäjän kannattaa kokeilla pienempiä paikallispankkeja, joista voi muutenkin saada yksilöllisempää palvelua. Yritys voi myös avata pankin toiseen EU-maahan, josta yritys voi saada IBAN-muotoisen pankkitilin. Muita kansainvälisiä maksupalveluntarjoajia ovat mm. PayPal, Revolut, Stripe ja Wise. Joskus yrittäjällä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin käyttää henkilökohtaista tiliä yrityksen rahaliikenteen hoitamiseen. Tällöin on tärkeä pitää yrityksen rahat erillään henkilökohtaisista varoista ja suositeltavaa on avata yrityksen rahaliikennettä varten kokonaan oma tili. Pankit eivät kuitenkaan pääsääntöisesti hyväksy kuluttajatilin käyttöä yritystoimintaan, joten tämän tulisi olla tilapäinen ratkaisu rahaliikenteen hoitamiseen.
Pankkipalveluiden saatavuus vaikeutunut
Taloushallintoliiton tekemän kyselyn mukaan yritysten pankkipalvelujen saatavuus on muuttunut entistä haastavammaksi. Lue artikkeli tästä. Kysely: Pankkipalvelujen saatavuus vaikeutunut entisestään | Suomen Taloushallintoliitto ry